Maak van plannen laaghangend fruit; leuk om te plukken

laaghangend fruit- wk3 2017

 

Ik heb een voornemen, meer impulsief dan heel georganiseerd ingegeven, maar toch; het is een voornemen.

Het begon op eerste kerstdag. Tijdens het –heerlijke- diner, bij mam thuis, vertelde mijn broertje zeer enthousiast en inspirerend over zijn afvalrace de 6 maanden ervoor (en hoe hij een trip naar Florence heeft gewonnen van een vriend hierdoor, maar dit terzijde). Met een bandje om zijn arm dat zijn stappen & hartslag meet + een app die e.e.a. registreert en analyseert, heeft hij een half jaar veel gewandeld en weinig gegeten.

Ik houd van data en analyse en was zo enthousiast dat ik, zonder afval-doel, twee dagen na kerst een ‘activity tracker’ om m’n arm had. Ik vind ‘m geweldig en sinds ik de tracker om heb, loop ik elke dag meer dan 10.000 stappen. Dat is namelijk wel mijn doel/ mijn voornemen: elke dag lopen. Ik loop alleen, met een podcast op, met een vriendin, met Michel, met een zakelijke date, met 1 van de kinderen. Helemaal top.

Meten = weten
En doordat ik een concreet doel heb, doe ik ’s avonds soms nog een rondje, zodat ik de 10.000 haal. Krijg ik meteen een compliment, leuk! Bijvoorbeeld: je hebt deze week de afstand afgelegd van 6 keer de Eiffeltoren beklimmen. Top toch!.

Een concreet doel helpt in het bereiken van dat doel. Maakt als het ware laaghangend fruit van wat je graag wilt bereiken: rijp fruit dat goed te plukken is.

De berg beklimmen
Je hebt een intentie (anders kijk hier), doelstellingen, wellicht alles op een kalender gezet (zo niet, lees dit artikel even). Zo heb je je koers bepaalt en de energie die erbij hoort gecreëerd; je ziet het waarschijnlijk voor je. De berg die je wilt beklimmen, de top die je wilt bereiken. Je voelt de adrenaline  en euforie als je daar bent, kunt wellicht de geur al ruiken en staat er ongeveer.
Nu heb je echter de klim nog te doen. Met voorgaande stappen ben je al halverwege, geen zorgen.
Aan de slag.
Om in de metafoor te blijven: de kampen bepalen, de stappen van basecamp naar het volgende kamp bepalen en dan kun je lopen (je bent al getraind; je hebt je expertise, alles klaar). Anders gezegd: je kalender omzetten naar een detailplanning, inclusief mijlpalen.

Detailplannen getver
Ik vind dit een lastige stap. Het is een wirwar aan taken en acties. Ik moet ze allemaal opschrijven, dan bepalen wat eerst, wat op de tweede plek, etc. Ik word overrompeld door de hoeveelheid, denk dat het nooit kan (‘hoe kwam ik erbij dat…”, etc) en wil bijna afhaken. Tot ineens alle puzzelstukjes in elkaar vallen. En de belonig weer zoet is: overzicht! Concrete acties die naadloos in elkaar overgaan en allemaal zo klein zijn dat ik ze makkelijk(er) kan doen. Ik heb laaghangend fruit gezaaid, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt. Klaar om te plukken en ik kan erbij zonder halsbrekende toeren op een ladder (stel je even letterlijk die fruitbomen voor ;).

Tips die ik voor je heb

  1. Gebruik een online tool zoals ToDoist of Asana. Superfijne brainstorm tools die alles voor je structureren, waarmee je kunt samenwerken met anderen, waarin je meerdere projecten en doelstellingen kwijt kunt, deadlines en opmerkingen.
  2. Doe het ECHT. Maak een detailplanning; je geeft concreet invulling aan je dromen, koers, doelen en intentie. Maakt ook meteen dat je je niet kunt verstoppen. Je mag aan de bak; wat wil je nog meer? En ja, dit kost tijd, maar die verdien je dubbel & dwars terug.
  3. Merk je dat je weerstand hebt of blijf je uitstellen, spar dan eens met een business collega, vriend of vriendin wat je tegenhoudt.
  4. Ga niet voor 100% volledig of perfect, maar doe het vooral.

 

      IMG_0467laaghangend fruit- wk3 2017

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *