Get ready to boost: 5 stappen om je business-DNA te bepalen

business DNA

afgelopen weken was ik met verscheidene klanten aan het werk omtrent hun DNA. Specifieker: hun business-DNA. Zelfstandig ondernemers waarvoor de wereld een stuk overzichtelijker en meer gefocust is nu ze op een rij hebben waar ze met hun bedrijf naar toe willen en hoe ze hiermee klanten aantrekken. ‘Dit overzicht biedt zoveel structuur, richting en geeft rust’ kreeg ik ‘s avonds terug van Lennet.

Hoe zou het zijn als jij compleet helder op je netvlies zou hebben wat je voor wie kan betekenen en je je bedrijf hierop herkenbaar positioneert? Naast goede marketing & verkoop (die je goed richt door een helder DNA) maakt je DNA dat je de klanten krijgt die jij wilt en hen de de resultaten geeft die ze nodig hebben.

Ken jij je business-DNA?

Get ready to boost: De 5 stappen om je business-DNA te bepalen

Veel ondernemers doen waar ze goed in zijn. Zo ontstaat hun bedrijf, voorkomend uit hun ‘oude’ baan, een hobby of iets waar ze zich goed bij voelen. En dan komen enkele klanten en lever je je dienst: een aantal coachgesprekken, een design, een training, interventie of opleiding.

Na een tijd blijken klanten in onvoldoende mate te komen, blijft je omzet achter, het werk te weinig voldoening te geven en/of blijft het lastig om uit te leggen wat je precies levert.
Weet je zeker dat je doet waar je hart ligt, waar je uitermate goed in bent en heb je dit door je hele bedrijf heen doorgevoerd?

Om zichtbaar en herkenbaar te zijn, is het van belang consistent te zijn in wat je doet en hoe je dit doet; je zogenaamde business-DNA. Neem de volgende vijf stappen:

  • Stap 1 Beschrijf je hogere doel; bepaal waarom je doet wat je doet, wat je drijft, wat je wilt betekenen en zet dit om naar je business missie
  • Stap 2 Kies je klant; wees concreet over je favoriete klant, diegene met je het liefst werkt en spreek diegene aan. Zorg dat ze zich herkennen in wat je aanbiedt en hoe je dit doet.
  • Stap 3 Bepaal je resultaat; wees duidelijk over welk resultaat jij je ideale klant biedt en voorkom zo dat je in de valkuil stapt om slechts te praten over het proces, zoals: ‘in zes coachsessies zet ik je terug in je kracht’. Wat levert deze kracht de klant op, daar vertel je over.
  • Stap 4 Bepaal de stappen die jouw visie vertegenwoordigen; herken en beschrijf welke stappen je neemt om dit resultaat met de klant te bereiken en die jouw visie vertegenwoordigen. Deze stappen bepalen de diensten & producten die je aanbiedt.
  • Stap 5 Bepaal je look & feel; last but not least; creëer je unieke sfeer die bij jou, je klanten en je aanpak past. Als je kiest voor high end klanten, spreek dan met ze af op een kwalitatief hoogwaardige, unieke locatie en niet in bijvoorbeeld de stationsrestauratie.

 

Met deze stappen bouw je zogenaamde ‘alignment’ in, wordt je herkenbaar + zichtbaar en weet jouw potentiële klant wat hij met jou kan bereiken.
Dus; maak een 1e uur vrij in je agenda, pak pen & papier, creëer stilte en start met stap 1. Om later de volgende stap te nemen en de volgende en…

Succes,
Anne

Vind je dit artikel interessant, deel het met collega-ondernemers

Comments

comments

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *