Draai het om, kies en wees stil; chill ondernemen door de herfst heen.

foto artikel 5 tips najaar goed doorkomen

Drie wegen om wel te bewandelen als het over druk en spanning gaat

Net als menig mens ken ik stress. Privé en als ondernemer.
Zo kan de waan van de dag me regelmatig inhalen en korte termijn ideeën en enthousiasme overschaduwen dan de zorgvuldig gekozen lange termijn plannen met een visie. Hoofd overheerst ten opzicht van hart. Zaken komen niet af en belemmerende gedachten tieren welig.

Ik pas daarom deze drie strategieën elke dag & week toe.

1 – Gebruik de kracht van stilte.

Yin tegenover Yang om balans te krijgen.
Stilte tegenover het lawaai, invloeden, meningen, ‘moeten’ en to-do-lijstjes.
Stilte zet je even stil.
Op sommige momenten dat ik zelf stil zit, bedenk ik me dat ik ook een kop koffie kan drinken (waar ik dan ter plekke zin in krijg) of een artikel zou kunnen schrijven. Echter het went en de gewoonte wordt een verlangen.
En dit verlangen een soort van levensbehoefte. Zeker voor ondernemers. Want stilte geeft je wijsheid en brengt helderheid in je keuzes.
Gewoon 5 minuten per dag op een vaste plek even niks doen. Probeer het gedurende 30 dagen.

2 – Draai het om

Veelal zijn het gedachten die ons gespannen maken. Bijvoorbeeld: ‘Wat als het niet lukt’, of ‘Stel dat niemand geïnteresseerd is in wat ik doe’ en ‘Wat als ik me werkelijk uitspreek’, et cetera. Niet helpende gedachten die je dwarsbomen en stilleggen. Een ieder kent ze, vaak zijn het oordelen over onszelf.

Ik ken ze, alle drie de voorbeelden hierboven en nog veel meer dwarsbomende gedachten. En ik heb een manier om ermee om te gaan die ik regelmatig toepas. Een manier om de gedachte zinvol in plaats van verlammend te maken.
Het vraagt 10 minuten, give it a try. Draai je gedachte om in drie stappen (vrij naar the Work van Byron Katie):

Stap 1 je gedachte
Neem een gedachte die de laatste tijd vaak terugkomt of je dwarszit. Schrijf deze op. Onderzoek de gedachte: zit er een diepere gedachte onder, of een overtuiging? Schrijf deze op. Voel even mee met wat er gebeurt als je de zin nog eens leest.

Stap 2 niet waar
Stel dat het niet waar is (de inhoud van de gedacht)? Hoe zou het voelen deze overtuiging te laten gaan?

Stap 3 omgekeerd
Pak ‘m beet en keer de opgeschreven zin 180 graden om. Hoe voelt het als je deze overtuiging zou hebben?
Neem deze omgekeerde mee je leven in.

3 – Kiezen; keer terug naar je doel.

Naast gedachten zijn (het moeten maken van) keuzes een bron van spanning en twijfel. Ik weet wat belangrijk voor me is, waar het me over gaat in mijn business en in mijn leven, wat ik wil neerzetten op deze aardbol, this lifetime.
Hierlangs leg ik mijn keuzes.

Wat is jouw missie? Draagt wat je doet hieraan bij? Heb je je visie helder en je DNA in zicht? Gebruik deze dan als meetlat!

Ps. Creëer een vast lunch-moment in de week met een leuk iemand.

Iets en iemand waar je je op verheugt.
Of je nu thuis alleen luncht of met z’n twee, dat laatste is beslist een stuk leuker, in elk geval een keer per week.
Of ga buiten lunchen, in de natuur, doe je meteen frisse lucht op (dat waar een break voor bedoelt is).
Last but not least; ga buitenshuis ergens binnen lunchen. Een gezellige brasserie in de stad of bij een vriendin thuis.

Spreek met jezelf af hoe lang je break duurt en houd je eraan.
Lach, vertel elkaar grappige verhalen, leuke anekdotes en dankbare momenten.

 

Comments

comments

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *