Als warme broodjes over de toonbank deze zomer

roll-521104_1280

Hoe vaak gebeurt het jou dat potentiële klanten je om hulp vragen zonder je er direct bewust van te zijn? Dat ze de vraag –vaak goed verpakt in woorden, argumenten, afwerende houdingen en veel rookgordijnen- voor je op tafel leggen?  En dat je achteraf denkt; ‘daar had ik meer uit kunnen halen, ik had de klant direct kunnen helpen’.
Of dat je de vraag wel hoort, maar geen antwoord paraat hebt. En de klant niet helpt. Je als het ware dat warme broodje niet aanpakt, bang dat het te heet is en uit je handen valt…

Uitstel leidt vaak tot afstel
Een potentiële klant van Sara (een van mijn klanten uit het 4-maandenprogramma) vertelde dat ze hulp nodig heeft bij de opvoeding van haar puberzoon en dat ze graag geholpen wilde worden, een mooie stap! Omdat Sara haar programma nog niet klaar had, spraken ze af in augustus verder contact te hebben per mail. Zo -in theorie- alle tijd en rust creërend om dat voorstel helemaal perfect, afgestemd en kant & klaar te maken.
Hoe zou het zijn geweest als Sara in dat live contact, toen de klant erom vroeg, haar aantrekkelijke aanbod had kunnen doen?

Een aantrekkelijk aanbod
In ons gesprek ontdekte Sara dat hier rookgordijnen een rol spelen. Bijvoorbeeld de overtuiging dat een voorstel maken weken duurt en ook dat alles kant & klaar moet zijn voordat je een voorstel kan doen. Verstopt achter: ‘ik heb rust en tijd nodig’. Ze leerde tevens hoe je een aantrekkelijk aanbod maakt waarmee de klant direct geholpen is, hoe je het aanbod doet en hoe je een goede prijs bepaald, waar je achter staat. En dat dit alles zelfvertrouwen geeft.

Voorwaarts!
Het voorstel is inmiddels klaar, zo snel kan het gaan, de stappen duidelijk, de prijs bepaald. Sara biedt het morgen aan en neemt de oplossing voor het probleem dinsdag door met haar potentiële klant. En ze is opgelucht; dat het zo kan, dat ze snapt hoe het voor haar werkt en vooral dat ze haar potentiële klant kan helpen om al voor de zomervakantie een betere relatie met haar zoon op te bouwen.

Wat houdt jou tegen om meer klanten te helpen?
Investeer deze week 1 uur aan een mini-mindmap op deze vragen. Zet je timer, goede muziek aan, kop koffie of thee en begin met het 1e antwoord dat in je opkomt. Noteer dit in het midden van een groot vel papier en borduur voort, brain. Zie de relaties, voel wat het met je doet, ervaar waar je staat en wat je te doen hebt. Kleine investering, groot rendement…

Have fun!
Anne

Wil jij ook deze zomer je dienst als warme broodjes over de toonbank laten gaan? Je ziet hoe snel je grote stappen kan zetten. Investeer 1 dag in Verzilver je passie op 30 juni a.s. en maak een grote sprong!

Comments

comments

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *