Achter welk rookgordijn zit jij verscholen

rookgordijn 1

een rookgordijn, die grijze dikke mist, vroeger ingezet voor militaire doeleinden om een verrassingsaanval op te zetten of een gebied te verdedigen, hanteren mensen ook voor zichzelf. Soms houdt iemand bewust informatie achter, vaker echter worden onbewust ‘smoezen’ gebruikt om niet tevoorschijn te komen, een soort verdediging. Niet zichtbaar te hoeven zijn.

Als professional, manager en als ondernemer word je constant uitgedaagd uit die comfortzone te komen en in je spotlight te gaan staan. Zodat je succesvol kunt zijn! Kun je en durf je dit? Ben je je bewust van je rookgordijnen? Wel zo handig en ook dat je weet hoe je ermee om kunt gaan.

Twee veel voorkomende rookgordijnen onder hoogopgeleide professionals!
1 – Eerst nog even dit en dan pas kan ik…
Zo vind ik regelmatig dat ik nog een opleiding te volgen heb, andere kwalificaties moet behalen, eerst een website moet hebben voor ik überhaupt een business kan runnen, precies moet weten hoe ik een goede blog schrijf (en hier dus een boek over moet lezen) voordat ik er een publiceer, enzovoorts. Ik zie het bij al mijn klanten. Ken jij het ook? Dat je massa’s excuses klaar hebt om maar niet aan acquisitie te doen, om niet die ene klant te bellen. Dat je denkt dat de volgorde vaststaat, eerst dit dan pas kan dat.

Zet je uitstelredenen, die in jouw ogen heel valide kunnen zijn, eens op een rij (schrijf daadwerkelijk elk excuus op een geeltje), leg ze vervolgens achter elkaar op volgorde en bekijk hoe lang de weg is tussen jou en je doel.
Wat is de meest rechtstreekse route en welke excuses moet je dan laten varen?
Ga dit pad, het levert je zoveel voldoening op en als ondernemer simpelweg de juiste klanten.

2 –  Alles is kant-en-klaar, op papier. In je eentje uren-dagen-wekenlang achter je bureau zitten om de meest briljante businessplannen, projectoverzichten of productinnovaties te maken en vergeten ze af te stemmen met je klant, je collega of je werknemer. De mensen die je ermee wilt bereiken en de mensen die ermee moeten werken. Is dit jou wel eens overkomen? Dat je vergeet je klant te vragen wat hij/zij wil en het uit te proberen?
Wel lekker veilig achter je bureau en de computer, maar niet effectief. Zo wilde Elsa een product dat ze eerder aan een andere doelgroep had verkocht 1-op-1 overzetten naar haar nieuwe klantgroep; managers in de zorg. Ze bleef denken en uitwerken.. op papier. Toen we er samen naar keken en afspraken dat ze hetzelfde ontwerp eerst zou toetsen bij twee van die managers vond ze het vooral heel spannend. Spannend om naar buiten te treden, maar eenmaal gedaan erg leerzaam; omdat het en succesvol was en omdat ze door die spanning heen brak en leerde zien hoe haar perfectionisme haar ervan weerhield te schitteren.

Durf jij te gaan en je verhaal te vertellen zonder opsmuk, je masker af te zetten?
Leg eens een kladversie van je verhaal, je idee, je concept voor aan een collega, een klant en vraag om feedback; wat kan hieraan worden verbeterd? En spreek vervolgens met een of twee goede vrienden af wanneer je jouw idee lanceert en wat je ervan kan weerhouden. Regel je support zodat je jezelf er niet -ongewild- vanaf houdt de schijnwerper op te zoeken.

Durven schitteren.
Het zijn slechts twee rookgordijnen van de velen. Mijn punt is niet dat je geen rookgordijn zou mogen hebben, die hebben we allemaal. Punt is dat als je er een herkent, je het gordijn kan optrekken zodat je zichtbaar bent, je plan kan uitvoeren, klanten kan aantrekken, leider mag zijn, mensen kunt inspireren. Niet als ongenaakbaar, maar als mooi mens dat fouten mag maken en weet hoe daarmee om te gaan. Weet hoe succesvol te zijn!

Comments

comments

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *