3 fouten die veel ondernemers maken waardoor succes uitblijft

longing-443617_1280

Veel mensen starten tegenwoordig een eigen onderneming, 1 op de 8 werkenden is inmiddels zelfstandige, maar velen stoppen er helaas voortijdig mee. En een redelijk aantal al binnen anderhalf jaar.
Succes blijft uit, motivatie neemt af, onzekerheid slaat toe.
Het bereiken van wat je voor ogen had toen je startte, wat je voor je klanten wil betekenen, de waarde die je toe kunt voegen en de omzet die je hiermee mag bereiken. Dat vraagt om slim ondernemen, strategisch en aantrekkelijk.

1. Zonder stevig fundament losgaan.

Menig ondernemer weet niet precies waar om hij/zij doet wat ie doet, ze kent haar missie niet.
Als je precies weet wat je drijft, wat je zo aantrekt in wat je doet en wat je te bieden hebt, is je fundament stevig. Ook als het even niet zo goed loopt, blijf je doorgaan.
Tip: zorg dat je weet waar het voor jou over gaat en welke talenten je hiervoor hebt.

2. Niet investeren

Lef, moed, durf zijn eigenschappen die een ondernemer nodig heeft. Om te investeren, hulp te vragen.
Fout nummer twee is dat menig ondernemer niet investeert. Eerst omzet maken, dan investeren is het credo. Maar de kost gaat voor de baat. En als je niet weet hoe het voelt om te investeren, hoe vraag je een goede prijs aan jouw klanten (terwijl je de waarde wel levert…)?
Of de ondernemer investeert in tips & tricks (fout 2b ;). Allerlei lijstjes, checks, formats (waarvan vele gratis) om een goede business te genereren. Maar succes zit maar gedeeltelijk in tips & tricks en dan ook nog voor het kleinste gedeelte. Een groot deel van ondernemers-succes zit in je mindset, in sparren, in durven, in risico’s nemen. In echt investeren.
Tip: investeer in voortdurende ontwikkeling van je expertise (het hart van je bedrijf) evenals je ondernemerschap.

3. Een onzeker gevoel voor de klant

Menig ondernemer is onvoldoende zichtbaar. Of het nou startende ondernemers zijn of ZZP-ers die hun 10-jarig bestaan vieren. Onzichtbaar in, met name:

  • voor wie ze graag werken
  • welke diensten ze aanbieden en welke oplossing die diensten verzorgen,
  • wat ze uniek maakt
  • en vooral welk resultaat ze bieden

Dit zorgt ervoor dat klanten zich niet herkennen, niet zeker weten wat het oplevert om met jou in zee te gaan en hen niet duidelijk is waarom het bij jou beter is dan bij je collega’s.
Tip: Vertel je potentiele klant in elk geval altijd welke drie resultaten je biedt met je producten en/of diensten.

 

Comments

comments

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *