“Ik wil niet kiezen, ik wil iedereen helpen”, ……

2016-09-07 16.08.28

Moet ik een doelgroep kiezen?

Een vraag waar de meningen over verschillen + eén met een portie weerstand van menig vrijgevochten ondernemer.
Ik sprak onlangs met Marloes, al jarenlang een eigen therapie-praktijk. Veel kennis, ervaring en grootse ambities maar geen bloeiend bedrijf. Sprekend over ‘kiezen’ in de context van klanten gingen bij haar de haren overeind. “Ik wil niet kiezen. Ik wil iedereen helpen. Juist die mix aan leeftijden, beroepen, sekse vind ik leuk”. “Iedereen is welkom”, vervolgde ze haar relaas: “en dan moet ik me zeker beperken tot vrouwen tussen de 50 en 60 jaar…. Als ik kies, komen al die anderen niet meer. En bovendien ik ben niet de enige  in dit vakgebied; zo wordt mijn klantengroep veel te klein”

De overtuigingen ontrafelt
Herken je dit? Als je er nog eens doorheen leest, herken je wellicht een drietal veronderstellingen die hierin zitten. Laten we die eens ontrafelen. Kun je vervolgens zelf bepalen wat voor jou werkt.

  1. ik wil iedereen helpen; iedereen moet welkom zijn.
  2. Als ik kies, kan dat niet meer en komen alleen maar de mensen op wie ik me richt
  3. Als ik kies, verlies ik het van mijn concurrenten (aka concullega’s als je dat een aantrekkelijkere term vindt)

Het voordeel van het kiezen van een groep klanten is 2-ledig:
Een gouden regel – überhaupt in het leven- is dat kiezen maakt dat je meer focus aanbrengt. Of het nu gaat om sporten, vrienden of in dit geval je bedrijf. Met het kiezen van klanten sluit je anderen NIET uit om bij je te komen. Je maakt WEL duidelijk voor jezelf en in je hele aanpak waar jou voorkeur naar uitgaat. Je brengt richting en koers aan. In je communicatie, marketing enerzijds en in je energie anderzijds. Waardoor:

  • je gaat voor de klanten die jij het leukst vindt, waar je je lekker bij voelt, waarbij jij het beste uit de verf komt;
  • je gaat voor die klanten die jij het beste kunt helpen en
  • je gaat voor die klanten die jou het hardst nodig hebben
  • en hier ook de investering voor willen doen

Hoe doe je dit kiezen voor 1 groep waar je je op richt?
Beantwoord de volgende vragen:

  • Ik heb echt iets te bieden aan: ………………………………………………..
  • De klanten waarbij ik me erg prettig voelde, zijn: …………………….
  • De klant die ik het best kon helpen, is: …………………………………..
  • De mensen die mij om hulp vragen, zijn…………………………………..

Maak nu een profiel van de klant waar je je op richt. Beschrijf de kenmerken, hobby’s, zorgen, problemen, bezwaren, verlangens en dromen van je klant. Richt je business hierop in; je aanbod, je verhalen en artikelen, je communicatie, marketing, website, etc. Als het goed is, past dit alles heel direct bij jou. Wordt je er zelf blij van als je je website bekijkt (los van de kritische noot die je naar jezelf toe kan hebben. Neem die met een korreltje zout)

Je richt zo je energie, tijd en geld op datgene waar jij het meest energie van krijgt.
Niet in 1 dag klaar, ook niet in een week. Je doelgroep kiezen en verfijnen  is een continue proces. Stap voor stap proberen, leren, herijken, verfijnen en weer uitproberen.

Wie komen er bij je
Zodra jij meer focus aanbrengt waardoor je je klanten beter leert kennen en dit tot uiting brengt in alles wat je zegt & doet, zal het zo zijn dat niet alleen die klanten uit je doelgroep bij je komen, maar ook anderen zich aangetrokken voelen tot wat je biedt. Iedereen welkom. Hoef je niemand uit te sluiten. Tenzij je steeds meer begint te ervaren dat je echt alleen maar wilt werken met die klanten en in die klussen waar je je hemels voelt. Mag.

Wees niet vaag; noch in op wie je je richt, noch in wat je aanbiedt. Dit is alleen maar verwarrend. Als je duidelijk bent, kan iemand ook makkelijker potentiële klanten naar je doorverwijzen.

Ook je concurrenten zijn uniek.
Door te kiezen voor jouw unieke doelgroep (samengevat: die klanten waar jij je super bij voelt + die jij het beste kan helpen + die jou het meest nodig hebben) maak je je los van de massa. Kies je voor een deel van het geheel op een wijze die 100% bij jou past. Je bent uniek, net als je concurrenten. Iedereen is uniek en brengt andere kennis en ervaring naar de markt. Een andere ambitie en andere verlangens. Niet iets om bang voor te zijn, maar juist iets om na te streven. Zoek elkaar op.

Erachter komen
Merk je dat je nog steeds niet wilt kiezen, voel je een blijvende weerstand, irritatie? Ga dan eens bij jezelf na: wat zou het betekenen als je kiest voor een groep die je actief benadert? Welke ruimte levert dit op? Wat moet je dan loslaten? Of wie?  Ben je hiertoe bereidt?

Kiezen = meer leuke klanten
–> Kies voor die klant waar je ‘s nachts voor uit bed wilt komen om hem/ haar te helpen
–> die je herinnert aan waarom je je werk zo graag doet
–> die dolgelukkig is met de oplossing die je hebt geboden
Zodat je dichtbij jezelf blijft en hartgedreven kan ondernemen

Laat je reactie hieronder achter en stel meteen een vraag

____________________________________________________________________

Business-Q&A.
Woensdag=gehaktdag is zóóo 1990, voortaan: woensdag=BussQ&A-dag. Geen kant-en-klare brokken, maar antwoorden die je in staat stellen je eigen koers te varen. Kom maar door met je brandende BussQuestions via Insta, Facebook of mail info@injespotlight.nl.

____________________________________________________________________

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Comments

comments

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *